dinsdag 8 februari 2011

Sneeuw

We meenden maar dat de lente er al aan kwam: temperatuur boven nul, zingende vogels, verharende katten, maar vandaag neemt Koning Winter revanche. Het sneeuwt heel hard. Vanuit het raam kan ik het centrum van het dorp, ongeveer 250 meter verderop, niet zien. Alle daken, bomen en straten zijn weer wit. Er ligt ongeveer 20 centimeter.


Donderdag zullen we schnitzels maken op Fjellstova. Echte wienerschnitzels, zelf gesneden, platgeslagen en bepaneerd. We maken dertig kilo op een ochtend. Er is nu bewijs, we staan met foto en al in een boek dat onlangs uitgebracht is. Het heet 'Thuis in Noorwegen'. Het is een verzameling van 15 verhalen van Nederlanders die naar Noorwegen zijn geemigreerd en de familie van Fjellstova is daar één van. Ze vertellen over hun leven tot nu toe. Er staan vooral veel mooie foto's in het boek, de verhalen heb ik nog niet allemaal gelezen. Feiko en ik voelen ons in elk geval ook thuis in Noorwegen!
Zondag is het moederdag, dat gaat vast een drukke dag worden! Bovendien wordt er vanaf vrijdag schitterend weer voorspeld, een beetje vorst, maar wel de hele dag zon. Dat betekent dat er volop geskied gaat worden.
Nu, terwijl ik ook een blog aan het typen ben, ben ik bezig met de belasting en BTW aangifte. Eens kijken hoever ik kom met behulp van een woordenboek. Uiteindelijk gaan we toch naar de accountant, er bestaan nogal wat posten waarvan ik geen idee heb of we er wel of niet voor in aanmerking komen! Ook hier is het dus niet erg gemakkelijk. Althans, dat geldt voor bedrijven. Je particuliere aangifte krijg je al vooringevuld opgestuurd en hoef je alleen aan de hand van je jaaropgave te controleren. Zo gemakkelijk kan het dus wel! (Ook hier een kanttekening, om het niet rooskleuriger te maken dan het is, als je een huis en hypotheek hebt wordt het al iets ingewikkelder)



Dit is ons nieuwe huisdier Fluffy, het tweekoppige monster.

1 opmerking: