donderdag 28 januari 2010

Waaiweer


Ik durf het bijna niet te zeggen maar we hebben nog steeds geen water.... nu bijna drie weken.
Een korte samenvatting : Noorse loodgieter komt kijken, komt de volgende dag terug om de boel te fixen. Hij zet een nieuw stuk buis met een bocht (?) ertussen en dat is het. Dat er weer water uit de kraan komt, daar kan hij niet voor zorgen. Nederlandse loodgieter gebeld, pas na paar dagen gelukt. Die heeft het retedruk met bevroren leidingen ontvriezen. Komt eerst ook kijken. Probeert eem dag later een stoomcleaner te regelen en de boel te fixen. Lukt niet om stoomcleaner te regelen. Huisbaas probeert het nog eens met pompje met warm water. Maar loodgieter 1 heeft er een bochtige buis ingezet dus het lukt niet. Vanmiddag komt wederom de Nederlandse loodgieter om er een rechte buis in te zetten, om dan opnieuw te proberen om warm water erin te pompen.
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRGHGGGGHHHHHHH, ik word er helemaal gek van, helaas helpt dat ook niet. Tsja, je kan alleen maar wachten. We kunnen niet zelf de buis van de muur halen en ontvriezen want als er water komt, komt er ook veeeeeel water uit. Probeer dan maar weer het spul aan elkaar te krijgen, dat gaat helaas niet.
Gelukkig heb ik een mooi oranje teiltje, dat volgens mij al ouder is dan ikzelf, dus 's ochtends gaat er warm water in het teiltje en was ik me op de ouderwetse manier met een washandje van top tot teen. Het werkt, maar het is geen vervanging van de douche.
Ook afwassen is lastig, laat staan de wc doorspoelen...de geur wordt er niet aangenamer van zullen we maar zeggen!
Op dit moment hebben we storm buiten, het huis kraakt en piept. Ik geloof dat het in 1920 gebouwd is en ongetwijfeld ergere stormen heeft meegemaakt, dus bang dat we wegwaaien ben ik niet. Het doet me zelfs aan mijn slaapkamertje thuis denken, houtskeletbouw kraakt net zo als het waait. De sneeuw vliegt horizontaal langs de ramen, Pluisje is er zelfs een beetje bang voor. Ze kruipt de hele dag tegen me aan, wel schattig. Poes mag vandaag niet naar buiten, het weer is te slecht. Gisteren hadden we voor het eerst regen sinds we hier wonen, en was onze oprit schoon. Nu ligt er zeker al weer 30 cm, dat wordt straks weer sneeuwschuiven. Uit korte ervaring weet ik nu dat dat meteen moet, anders ben je hopeloos verloren. Gelukkig is de sneeuw die er al lag een halve meter gezakt. Dat levert minder logistieke problemen, want waar moet je anders in hemelsnaam al die sneeuw laten?
Best grappig, ik luister nu naar de Nederlandse radio, nu is het filenieuws erop. Hier zijn geen files. En ook geen discussie over rekeningrijden. Mijn nederige mening over rekeningrijden is dat op deze manier meer geld binnengehaald wordt om te compenseren voor zuinigere auto's die minder brandstof gebruiken en daardoor minder accijns voor de overheid binnenbrengen. Er zal geen file mee opgelost worden. Leuke bijkomstigheid voor de overheid is dat men ook bij kan houden wie waarheen gaat, wanneer en hoe vaak...voor je eigen veiligheid. Laat me niet lachen, eigen veiligheid..ik las laatst het woord NeDDRland, beter kan je dat niet omschrijven!
Daarmee vergeleken zijn onze waterproblemen maar nietig, dat troost me dan weer een beetje!
Ah, het is droog, ik ga naar buiten. Feiko kookt, ik schneeuwschuif.

3 opmerkingen:

  1. sterkte met het water...
    is een koele duik in het fjord ook een idee??

    wanneer zien we weer mooie foto's van de omgeving?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Feiko en Maddie.

    Jullie site net gevonden. Jullie hebben wel lef om je daar te vestigen. Het is een prachtig gebied. Ik wens jullie veel succes in Noorwegen.

    Oom Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Mad en Feiko.
    Wij in Hordaland zitten met het zelfde probleem met water. Indien het kouder is dan -15 bevriest de leiding die van de fjell naar huis loopt. De vorige eigenaar die dit huis in 1970 heeft gebouwd gad waarschijnlijk de zelfde loodgieter voor deze klus... de eerste 10 meter in de fjell is aangelegd ZONDER warmtekabel!!!
    Wij hebben vanaf kerst tot haalf februari geen water gehad.
    Pas wel op met de wc, doordat we dus met kannen water werkte, gebruikten we te weinig spoelwater. Resultaat, na half januari was de pijp van het huis naar de septic ook bevroren. En wat er dan allemaal boven komt drijven in de kelder....
    Succes met het leven in Noorwegen. Je kunt ons hebben en houwen lezen op http://familieweerts.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen