maandag 4 januari 2010

Sneeuw deel zoveel

Een aantal weken terug, rond begin oktober, viel de eerste sneeuw toen we nog in de caravan op Fjellstova woonden. Toen was ik al lyrisch, nu kan ik mijn lol helemaal niet meer op! Afgezien van wat logistieke problemen waar ik later over uit zal wijden, is het in verder een schitterende sprookjesachtige wereld. Jullie kennen vast wel van die films, waar de achtergrond achetr de hoofdpersonen geplakt is, bijvoorbeeld een mooi meer tussen de bergen in The Sound of Music. Zo voelt het hier ook, vooral als de zon schijnt. Alsof je in een ansichtkaart geplakt zit!
Er ligt nu zoveel sneeuw dat onze oprit een loopgraafveld lijkt. Elke dag graven we een nieuw pad richting de weg. Ook de weg heeft nu kanten van 1,5 meter hoog, en de weg zelf is ook bijna niet te zien. We kunnen dan ook niet meer boven komen met de auto.
Op Fjellstova ligt nu onvoorstelbaar veel sneeuw. Tot aan mijn middel wadend door de sneeuw kon ik nog net de caravan bereiken. Daar hebben we sneeuw van de voortent geschept. Het is wel een stevig ding, ruim een halve meter sneeuw kon ie prima hebben! Wel gek dat je dan eerste een halve meter moet graven voordat je bij de rits van de tent kunt!
Zondag heb ik gewerkt en de weg omhoog naar Fjellstova was absoluut niet schoon. Dan merk je heel goed dat onze auto niet geschikt is voor deze omstandigheden. We kwamen moeilijk op gang, maar wel boven. Feiko wilde weer naar huis rijden, maar hij was letterlijk verblindt door de sneeuw en reed zo in een bult van een meter hoog! Toen zat hij natuurlijk ernstig vast. Na enige pogingen met een stuk plastic onder de wielen voor meer grip was hij nog geen milimeter opgeschoten. Na duwen van Feiko, Harry en Piri kon de auto met mij erin weer een stukje achteruit rijden en kon Feiko veilig naar huis.
Vervolgens was ik er niet bij dus dit is Feiko's verhaal:
We wonen bovenaan een nogal steil weggetje. Om boven te komen in de sneeuw moet ik flink vaart maken en in 1 keer naar boven kunnen rijden. Helaas was er halverwege een sneeuwschuivende trekker, dus moest ik achteruit weer naar beneden. Ik heb de auto maar beneden bij de bank geparkeerd. Even later was ik mijn telefoon kwijt. Ik heb het hele huis doorzocht, maar dat ding was weg. Misschien was hij wel uit mijn broekzak gevallen bij het aandrukken van de auto op Fjellstova. Ik ben weer terug gereden naar Fjellstova om daar te zoeken en Marjan te vragen of zij het ook weet. Natuurlijk was het net smoordruk toen ik aankwam, dus even wachten. Opeens weet Marjan dat de telefoon bij het bed ligt omdat we de wekker hadden gezet. Nu kon ik weer terug naar huis en een tweede poging ondernemen om bij de berg op en thuis te komen. Helaas haalde ik het wederom niet, met slippende banden weer achteruit naar beneden. Dat is erg moeilijk op een bschtig weggetje waar ook nog eens alles wit is! Het duurde dan ook niet lang of ik zat achteruit vast in de sneeuw. Een buurman probeerde mij te helpen met uitgraven, maar het lukte niet. Gelukkig kwam er een trekker aan en die trok me los. Helaas was de trekker net weg of ik zal alwéér vast! Mazzel dat er net nog een trekker aankwam, en die heeft me er weer uit getrokken. Ik zat vast in de enorme bulten sneeuw aan de zijkanten\half over de weg. Natuurlijk wilde de auto daarna ook niet meer starten, maar ik heb een starthulp die ik heb gebruikt. Weer aangekomen bij de parkeerplaats in het centrum wilde het raampje van de auto ook niet meer terug omhoog! Wat een pechdag, de BMW is een mooie auto maar absoluut niet geschikt voor de sneeuw. We zijn ni ook druk bezig met het zoeken naar een andere goede auto, maar dat kost even tijd. Gelukkig kon Marjan met een collega meerijden, dus ik hoefde niet opnieuw omhoog. Om aan te geven hoe sneeuwig het hier is : vanmorgen heb ik mijn baas gevraagd om me op te halen en zelfs zijn moderne auto met traction controll en goede banden haalde het niet tot onze oprit door de sneeuw en steilheid.
Tot zover Feiko's avonturen met de BMW....
Vandaag heeft het de hele dag gesneeuwd. Opnieuw hebben we gangen gegraven op de oprit, en ik heb al gezien dat we morgen weer kunnen. Er komt echter hééél koud weer aan <-20> maar wel erg mooi stralend schitterend zonneweer! Dan zal ik ook proberen te langlaufen, ik heb besloten dat ik mezelf alsnog een kerstcadeau ga geven, namelijk langslaufspullen. Zoals vandaag was een perfecte dag geweest om al langlaufend boodschappen te gaan doen, dat is toch fantastisch!
Groetjes van ons allemaal vanuit onze iglo!

2 opmerkingen:

  1. Jullie veel sneeuw..... wij hebben zojuist voor de 3e opéénvolgende dag geschaatst.
    Het sneeuwhoogterecord van deze winter was in handen van Ureterp e.o. , doch helaas nu weer terug aan de plaats Sjoholt.
    Veel sneeuwlol (als je het nog leuk vindt)...
    wij gaan morgen weer lekker schaatsen en de ijs baan wordt voor ons SNEEUWVRIJ gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Woah snie! Hjir is it meeste alwer fuort, al is er alwer in nij mooi laagje fallen. Allinich in bytsje jammer dat de dyken sjippegled binne, mar wy binne ek niks went natuurlijk.

    De gr an Feiko, Poes en Pluisje.

    BeantwoordenVerwijderen