vrijdag 15 januari 2010

Help....? en politieke ranzigheid





We zitten nu bijna een week zonder water en er is nog geen hoop dat het spoedig opgelost zal zijn...Ik heb al 5 keer de loodgieter gebeld (ook een Nederlander) maar hij neemt niet op. Toen maar de voicemail ingesproken en ik hoop dat ie snel terugbelt! We smelten sneeuw om de plee door te spoelen en we hebben een melkbus met drinkwater. We redden ons wel, maar toch...
En week niet douchen is best wel vies. Ik heb me wel gewassen in een teiltje maar dat is toch net even anders dan douchen. Bovendien heb ik ook vieze kleren aan omdat ik het zonde vind om schone kleren aan te doen als ik toch vies ben. Klinkt dat logisch? Ik schaam me er wel bijna voor...Feiko stinkt ook heel erg trouwens.
De auto doet het gelukkig wel weer. Woensdagavond wilde hij niet starten, maar gistermiddag wel. Het is hier nu 4 graden boven nul en er wordt regen voorspeld. Ik kijk ernaar uit, misschien ontdooit onze waterleiding dan ook weer vanzelf! Op dit moment is het schitterend helder weer, maar ik wil donkere wolken zien! De zon schijnt sinds een week ook weer in ons huis, hij komt net boven de bergen uit. Wel grappig dat je pas beseft dat de zon weg was op het moment dat hij weer tevoorschijn komt!
Als Feiko straks thuis is van zijn werk gaan we naar Fjellstova om te douchen en sjokolademelk te drinken. Ik kijk vooral uit naar het douchen, haha! Deze fot is van een week geleden, sneeuw van de caravan halen. Veel sneeuw!
Vanzelfsprekend hebben we nog geen wasmachine etc, zonder water kun je daar toch niks mee. Ach, dat komt allemaal nog wel, we hebben niet zo'n haast.
De afgelopen paar dagen ben ik mezelf een opmaakprogramma aan het aanleren, namelijk InDesign. Wat kun je daar verschrikkelijk creatieve dingen mee doen, echt leuk! Ik ben nu bezig een boekje te maken, en dat gaat er goed uitzien! Verder heb ik ook Twitter ontdekt, ontzettend verslavend om bij te houden wat iedereen te vertellen heeft. En natuurlijk zelf erop zetten wat je allemaal aan het doen bent! Bijvoorbeeld dat je een plan voor een groentetuin gemaakt hebt.
We zijn beide druk aan het Noors leren. Ik lees boeken en Feiko heeft een cursus met CD's en een boek erbij. Daar staan ook oefenlesjes in, dus ik denk dat hij over een maand of twee (als hij zijn best doet) een redelijk gesprek in het Noors kan voeren. Zelf ga ik proberen korte verhaaltjes in het Noors te schrijven, om de spelling te oefenen. Die laat ik vervolgens door Emma nakijken. Ik hoop dat ik gemiddeld minder dan 10 fouten per zin haal....Waarom het Noors mij vrij gemakkelijk afgaat weet ik eigenlijk niet, het is wel zo dat ik veel in mijn hoofd oefen, automatisch. Ik denk na in het Noors, over wat ik die dag heb gedaan bijvoorbeeld. Of ik herhaal gesprekken in mijn hoofd. Dat gaat vanzelf, maar kennelijk helpt dat enorm. Een brein is toch wel een fascinerende substantie!
Zojuist heb ik de kachel aangestoken. We hebben ook elektrische verwarming, alleen is de stroom nu asociaal duur. En bij die hele koude temperaturen hielp dat ding ook niet eens. Het is nu 12,2 C in huis. Toch heb ik het niet erg koud, we zijn er al aan gewend. (zeg ik met 3 shirtjes, een trui aan en een dekentje over, nee ik heb het niet koud) Het lijkt allemaal wat spartaans, koud, geen water, maar toch genieten we er enorm van! Buiten -13,7, das pas koud! Binnen 9,9 C.Het weer is prachtig, het uitzicht nog mooier en iedereen hier is zo ontzettend vriendelijk, hulpvaardig en absoluut niet gehaast.
Als ik het nieuws lees over Nederland schrik ik af en toe behoorlijk en ben ik stiekem heel erg blij dat ik hier woon. Het NOS journaal bekijk ik niet eens meer want er wordt niets nieuws in gezegd. Hier zijn geen rovers, en word je niet alles beetje bij beetje afgestolen door de (r)overheid. Hier heb je nog kans een bedrijf te beginnen en houden, een huis te bouwen, te vissen en te jagen, overal heen te gaan zonder kastje in je auto of beveiligingscamera's om je heen. Steeds meer betalen voor minder voorzieningen. Er is hier zelfs een naam voor, namelijk ' The Dutch disease'...Noorwegen is vreselijk rijk en daardoor ook verwend. Ook hier zijn problemen, maar ze zijn nog niet zo massaal uitgegroeid als in Nederland het geval is.
En het gelieg over de Irak-kwestie is natuurlijk nog wel het meest tenenkrommend...Ik had gedacht dat het kabinet keihard zou vallen, maar ze houden elkaar allemaal de hand boven het hoofd. Wij verbazen ons er bijna dagelijks over dat ' de Nederlanders' dat allemaal voor lief nemen. Waarschijnlijk zijn degenen die dat niet doen net als wij vertrokken naar betere oorden....
(en nu ben ik stiekem zelfs bang door dit gezegd te hebben dat ik ook op een 'rode lijst' kom) Sssst...en vergeet alles maar dat je gelezen hebt...

2 opmerkingen:

  1. het gezegde"" alles in de doofpot stoppen"
    zal wel typich nederlands zijn.
    Trouwens, als het bij jullie gaat regenen, dan heb je toch ook een douche?????

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haaa spartaans leven, dan besef je pas dat je leeft. genietr daar nog maar even van. Daarnaast doet het me deugd dat je een mooi stukje politiek engagement laat zien in dit stukje, marjan. dat doet me deugd. Je bent vergeten te vertellen dat we nu straks ook gemeente brigades krijgen die zomaar bnbij je thuis binnen komen vallen zonder huiszoekingsbevel of wat dan ook. inderdaad nederlaan wordt meer en meer neDDRland. Ik zal me met hand en tand verzetten, aangezien emigreren geen optie is. Ik blijf aan het front en hoop iets te kunnen doen tegen die totalitaire onzin die we hier over onz heen krijgen.
    Vriendelijke groet,
    Rob

    BeantwoordenVerwijderen