dinsdag 29 september 2009

Sneeuw


De eerste lieftallige vlokjes sneeuw zijn gevallen! Nog niet op de Ørskogfjellet, maar wel op de bergen rondom ons. De sneeuwgrens ligt op 600 meter, wij wonen op 300 meter boven zeeniveau. Het was een grote verrassing, toen wij om 8 uur 's ochtends naar Feiko's werk reden lag er nog praktisch niets. Toen we om 16 uur thuis kwamen was het een en al ooooh, wat moooooi! Er hangt nu vandaag erg veel bewolking, maar af en toe vangen we een glimp op van de prachtig bepoedersuikerde bergen.
Zie ook de nieuwe foto's.

De spijkerbanden gaan deze week onder de auto, er komt nog kouder weer aan. Het is hier vrij simpel, als de wind uit het noord- tot zuidwesten komt, is er regen, komt de wind uit het oosten is er sneeuw en kouder weer. Je kan merken dat de warme Golfstroom hier veel invloed heeft. Het fjord vriest bijvoorbeeld ook nooit dicht.

Feiko is nog steeds aan het werk in de betonnen tegels en beelden. Gisteren heb ik ook geholpen met trollenbeeldjes verven, erg leuk werk. Dit weekend werk ik vele uren in het restaurant, er komen namelijk 75 campers het hele weekend feest vieren! Naja, de mensen die erin reizen tenminste...

Ik merk dat het lastiger wordt om goed Nederlands te typen, en af en toe ook spreken. Er komen veel Noorse woorden tussendoor. Ben je optatt? (Ben je bezig), Doe jij de opwask? (afwas) Heb je al bestemt wat we gaan eten? (bedacht/beslist) Ik las mijn vorige blog door en het stikt van de spelfouten, ik schaam me wezenloos. Ik moet gewoon nadenken of iets met een f of v moet, een s of een z. Ik lees nu Mathilda van Roald Dahl in het Noors en dat is erg goed te doen. De bibliotheek is gratis, je mag boeken een maand lenen, zoveel meenemen als je wilt en als je het te laat terug brengt krijg je geen boete. Ik geloofde het maar half, maar het is echt waar. Ideaal!Onze auto en ons warme huisje

2 opmerkingen:

  1. Woah snie! Cool!
    En ek tof dast al in boek yn it Noors lese kinst (al wist warskynlik wol ut de holle wat er stean moat yn it boek).

    Gr Lu

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wauw,
    er steane folle meer caravans as yn de simmer.
    ik bin benijd wanneer alles acht wyt is.

    gr H&M

    BeantwoordenVerwijderen