woensdag 23 september 2009

Slecht weer

Dit typ ik vanaf mijn nieuwe Noorse laptop waar ook de letters ø, æ en å een eigen toets hebben. Elektronika is hier niet duur, dusse...Ik heb ook een verschrikkelijk mooie muis erbij, lichtblauw met een roze lampje erin. Lelijker bestaat niet, maar het werkt! Nu kan ik mooi verder met mijn knutselwerkjes en boeken.
Na 2 dagen zonneschijn regent het opnieuw urenlang door. Heel augustus heeft maar 7 droge dagen gehad, en ik denk dat het er in september nog minder zijn. Deze week is het echt herfst, veel harde wind en natuurlijk regen. Volgende week voorspelt men overdag 5 graden, dat betekent sneeuw boven op de berg. We zullen het wel zien, want dit hoor ik al 2 weken, haha! Buiten veranderen de kleuren van koper naar goud. (Bijna) Elke dag maak ik een foto, zie de link hiernaast.

Afgelopen weekend heeb ik veel gewerkt, er was een striketreff. Striken is breien in het Noors. Er waren zo'n 50 dames die het hele weekend vooral gebreit, gegeten en gepraat hebben. En gedronken, vanaf 13 u 's middags werden de eerste halve liters bier al getapt! Je zou denken dat breien iets voor oudere dames is, maar hier niet. Ik schat dat de gemiddelde leeftijd achter in de 30 lag, best jong dus! Een druk en lang weekend, maar erg gezellig. We kregen allemaal een gebreid cadeautje, van sokken tot fleswarmhouders. De mijne zie je op de foto: een kerstfleswarmhouder.

Nu wacht ik tot Feiko thuiskomt, dan gaan we naar het grote winkelcentrum bij Ålesund. Er is een hele grote supermarkt waar men ook euroshopper producten heeft, zoals bijvoorbeeld afbakbroodjes. Bovendien zijn er nu allerlei producten 2 voor de prijs van 1, de moeite waard om een half uur voor te rijden. Producten zijn hier duurder, maar het hangt er wel heel erg vanaf wat je kiest. 1 euro voor een bloemkool is niet duur, maar wel als die maar 10 cm in doorsnee is! We eten meestal diepvries groenten, alleen niet alles daarvan is lekker. Zuivel is hier niet erg duur, maar lekkere kaas bestaat hier niet. Allemaal bleek en smakeloos. Vlees is er ook van normaal tot duur. Het feit is wel dat alles van hoge kwaliteit is. Goedkope rommel vind je hier simpelweg niet. Dat geldt ook voor elektronica, kleren, schoenen, alles eigenlijk. Chinezen hebben geen toegang tot de Noorse markt. Bovendien willen de meeste Noren alleen Noors spul omdat het gelijk staat aan kwaliteit. Zelfs de Lidl (met goedkope Duitse producten)is hier failliet gegaan wegens gebrek aan klandizie. Noren zwemmen in het geld, en de overheid helemaal. Ze maken zich totaal niet druk over de kosten van het dagelijks leven. Ik ook niet meer, maar ik let wel op wat ik koop! De Hollandse zuinigheid houdt me elke keer een spiegel voor....

Groeten, ook van Poes (die tegenwoordig kikkers vangt en het liefst in een gele plastic zak ligt)

2 opmerkingen:

  1. Grappig, kinst wol sjen op de foto's dat it steeds meer herfst wurdt by jim. Hjir kleurt de boel ek al read, mar we kinne wol wat rein bruke want it mooie waar wol mar net fuort. Elke dei 20 graden, net ferkeard.

    Gr Lu & Bas & Poeschkin (die ek plastic tassen confiskeert)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hast ek al in pear sokken breide foar Feiko? ...immers de winter stiet foar de doar.
    dan moast net tefolle heale liters bier sûpe.. sa as de noorse froulju it dogge.
    Oars komt de hakke op e tean.
    H & M

    BeantwoordenVerwijderen