zondag 6 december 2009

Nog 1 nachtje...

en dan zetten we weer voet op vaderlandse bodem. Beide hebben we daar helemaal geen zin in, om hier weg te gaan, maar natuurlijk wel om jullie allemaal te zien!
Maandag logeren we bij Rob in Delft, ben benieuwd hoe druk het daar is. Dinsdag gaan we naar Heerenveen alwaar mijn vader ons ophaalt. Dan logeren we daar. Woensdag slapen we waarschijnlijk in Eernewoude omdat het daar zo verschrikkelijk mooi is. Daar willen we beide graag van genieten en misschien even varen met de boot.
Donderdag ga ik naar Groningen en logeer bij Wiesje. Feiko is dan in Sint-Anne, om een nacht door te brengen in het huis waar hij opgegroeid is. Vrijdag zijn we beide in Groningen, gn we naar Bernlef en ik geloof dat we bij mijn broertje logeren, dat kan wel toch, Rick?
Ik kijk er een beetje tegenop want we drinken hier zo weinig alcohol dat ik na 3 glazen al een heel eind weg ben....en ook Feiko kan niet veel meer hebben! Rustig aan dus, want ik wil het weekend wel fit zijn. Dan eten we nog bij mijn ouders een uitgebreid diner, en gaan we nog naar Feiko's ouders toe.
Maandagochtend vliegen we vanaf Bremen naar Oslo met Ryanair voor het gigantische bedrag van 10,20 euro, waarvan 10 euro creditkaartkosten....Een aanrader dus, helaas werkt het niet op onze heenweg omdat die vliegtijden niet goed aansluiten. Als je Oslo overnacht, ben je al evenveel geld kwijt als een goedkope vlucht via norwegian air of SAS naar Amsterdam. Maar niet zo extreem goedkoop als Ryanair. Het enige nadeel is dat we lang (7 uur heenweg) op hjet vliegveld zijn omdat de aansluitende vlucht maar een halfuur ertussen heeft. Deze durfde ik niet te nemen ivm slecht weer of andere zaken, waardoor je aan een halfuur te weinig hebt. Bovendien komt het niet uit met inchecken.
De terugweg landen we op Oslo Torp, 100 km onder Oslo. De volgende vlucht gaat van Oslo Gardermoen, 75 km boven Oslo. Dat is dus iets om goed rekenening mee te houden. We nemen dan de bus naar Oslo centrum en vandaaruit de bus of trein naar Gardermoen. We hebben dan ook weer de hele dag de tijd (9 uur) en kunnen zodoende Oslo ook nog enigzins bekijken. Van Feiko hoeft dat natuurlijk niet (' alle musea zijn geldverspilling en gebouwen boeien me niet' ) maar ook hier was de aansluitende vlucht wat krap in de tijd, dus dan maar zo.
Er ligt hier nog steeds sneeuw, ondanks dat de temperatuur ver boven de 0 graden is. Nu is het zelfs 10,2 graden! De sneeuw smelt maar heel langzaam, zo erg isoleert het zichzelf. Ook heeft de zon totaal geen kracht, ze komt nog net beven de bergen uit. Rond half 4 is de zon weg en 4 uur is het helemaal donker. Overdag is het steeds wat zonnegloed, ik heb deze foto midden op de dag gemaakt. Het blijft schitterend! Bovendien, als iets een goede workout is dan is het wel sneeuw ruimen!Inmiddels kunnen we wel weer met de auto bovenkomen. Het hele dorp is echter levensgevaarlijk, er ligt 1 groot plakaat ijs op de straten. Ik heb met verbazing gekeken hoe sommige Noren op hoge hakken daar geen enkele moeite mee hadden, terwijl ik met mijn dikbeprofielde snowboots niet normaal kon lopen. Het is wel een uitdaging om zo boodschappen te gaan doen, gewoon asfalt is ook maar zo saai...
Ik ga nu verder met de drie dingen inapkken die we meenemen, want we reizen licht. Geen tandpasta en shampoo enzo, dat moet op het vliegveld allemaal weer in aparte zakjes voor de veiligheid. Nou, voor de veiligheid laat ik dat dan maar thuis, wat een gedoe!
Ha det bra, vi skal snakker snart! (Het beste, we zullen bijna spreken!)

1 opmerking: