vrijdag 15 april 2011

Pasen

 Het is bijna Pasen en de sneeuw is zo goed als weg! Ook op Fjellstova, desondanks gaat het komende week vast druk worden op het werk. Deze paashaas op de foto heeft nog maar één arm, die andere heeft Pluisje er vakkundig afgesloopt.
We kunnen bijna buiten zitten, als de zon erbij is reikt de temperatuur bijna tot 20 graden. Slechts de topjes van de bergen zijn nog wit. Echt voorjaar is het nog niet, de bomen zijn nog kaal en hebben een rode gloed over zich van de ontluikende knoppen en blaadjes.
Op 1 april hebben we een bluesfestival gehad op Fjellstova,, dat was bijzonder gezellig. Een liveband, meer dan honderd mensen, wij hadden het smoordruk achter de bar. Zo druk, dat ik geen flauw idee heb wat de band gespeeld heeft! Een minpuntje, veel Noren zuipen zich helemaal laveloos klem, na een paar uur onverstaanbaar gejeuzel aanhoren ben ik daar wel klaar mee.
 De tulpen zijn toch gekocht, gelukkig was er niet alleen keuze uit geel, maar ook deze prachtige rode kleur. Niet alles paste in dit stuk, de rest staat in een vaas, die ik laatst gekocht heb bij de tweehandswinkel. Gezien de inscriptie is het een wijnkaraf, die echter ook uitstekend vaas kan zijn!
Gisteren heb ik zelfs eieren geverfd samen met Trui, ik voel me nu best wel paaserig.
 Krokussen! Ik probeerde een collega te vragen hoe een krokus in het Noors heet. Ik zei: ' Van die kleine bloemetjes, met groene sprietjes, ze zijn er in het geel, paars en wit. Ze bloeien voor de narcissen, in de tuin'. Na vijf minuten uitleg van mijn kant:  ' Oh, du meina krokus?'  Eeeeh, ja.... Zo zie je maar, Noors is niet zo moeilijk!
Echt gras hebben we niet, alleen bruin dood spul dat onder zes maanden sneeuw vandaan komt. Dat maakt Poes niets uit. Als je er steentjes in gooit, jaagt hij erop alsof het muizen zijn.
Onder streng toezicht van Pluiplui heb ik de bonen verplant en buiten gezet. Daarme heb ik ze ook bijna op zeep geholpen, het was toch nog wel koud afgelopen week. Nu staan ze overdag buiten, 's nachts binnen. De tomatenplanten zijn nu ongeveer 25 cm, de spinazie, lupinen en stokroos en andijvie schieten niet zo hard op. De rest heeft Poes gemold door de bakken uit de vensterbank te gooien en vervolgens de modder als toilet te gebruiken.....
We hebben de huisbaas gebeld volgens afspraak. In april zou hij weten of we voor juli, of pas volgend jaar uit dit huis moeten gaan. Hij wist het echter niet, hij dacht dat we nog wel tot oktober ofzo hier konden wonen. Ongeveer. Of iets dergelijks. Niet echt duidelijk dus, maar we hebben ons oog al laten vallen op iets anders. We zijn informatie aan het verzamelen en hebben contact met de eigenaar. Het kan netzogoed niets worden, even afwachten dus.
Als laatste hebben we nog een gezellig eetfeestje bij Svenn gehad, hij serveerde gekruide lammepoten uit de oven. Er waren nog tien andere mensen, die allemaal in snel Noors door elkaar praatten over mensen en dingen van vroeger. Vrij onverstaanbaar dus, maar we hebben ons goed vermaakt. Een van de gasten beoefent de schietsport en nodigde Feiko uit om ook een keer te schieten op de baan. Afgelopen woensdag gebeurde dat, het was leuk zei Feiko. Op een miniscuul doel had hij met vijf  van de 50 kogels bullseye geraakt. Volgende week allicht weer. Nu is het binnen in een hal, over een paar weken weer buiten waar verschillende banen zijn, tot 300 meter.
Tot de volgende keer!

1 opmerking:

  1. Mooi jullie stukjes weer te lezen! Zoeken ze in Noorwegen geen bloemschiksters?
    Je gaat je moeder al aardig na.
    Gr. Harm en Hermien.

    BeantwoordenVerwijderen