dinsdag 3 november 2009

Nu wel

Gefeliciteerd aan mezelf! Vanaf vandaag ben ik geen illegaal meer (voor zover je dat als Nederlander in Noorwegen kan zijn) ik heb nu mijn Noorse sofinummer. Dat betekent dat ik verzekerd ben, een bankrekening kan openen en een klantenkaart van de Coop kan aanschaffen. Dit is behoorlijk lucratief, op alles dat je koopt gaat 1 % op een spaarrekening. Hiermee kun je dan ook weer boodschappen betalen, of bv een hotel, sauna arrangement of whatever kopen. Het mooiste dat je ook bij allerlei andere winkels korting krijgt op bepaalde producten. Best handig dus, als was het alleen al om 1% te sparen.
Het heeft op zijn Noors drie weken langer geduurd dan afgesproken, maar deze week gaan we echt verhuizen! Naja, de meeste spullen staan al kriskras in het huis, dus we zijn eigenlijk al drie weken halverwege een verhuizing! Nog 2 nachten in de caravan, dat hebben we samen afgesproken. Want eigenlijk willen we niet zo snel weg van de Ørskogfjellet. Je kan ook zeggen dat we nog drie weken kunnen hebben wennen aan het feit dat we gaan verhuizen. Het is hier ook zo verschrikkelijk mooi.
Gisteren zijn we naar Molde geweest om te winkelen en om naar ski's in de aanbieding te kijken. Helaas was er niets meer in mijn maat, maar ik heb nog een maand voordat op 1 december de skipistes opengaan. Feiko heeft op de markt een lokaal geproduceerde kruidenworst gekocht. De grootste traktatie was toch wel de heen- en weertocht met de ferry. Het uitzicht op honderden bepoedersuikerde bergtoppen is werkelijk adembenemend. Toen we om 15 uur terugvoeren, stond de zon al dusdanig laag dat er een fonkelende oranje-roze gloed over het fjord hing. We zeiden tegen elkaar : In al dit prachtigs wonen wij gewoon. Wat een geluk!
Het was een uitzicht waar de meest bloemrijke gedichten over kunnen worden geschreven, liefdesliederen over gezongen worden en adembenemende foto's van worden gemaakt.
Het is hier de laatste tijd schitterend weer met redelijke temperaturen zo rond de tien graden. Komend weekend zakt de temperatuur naar het vriespunt, en blijft het mooi weer. Het haalt niet bij het allermooiste weer toen Wouter hier was. Nog geen sneeuw dus, nog even wachten voordat ik kan langlaufen. Of Feiko ook meegaat, dat denk ik niet, maar dat moet hij zelf maar weten. Lijkt mij best grappig toe om hem uberhaupt op eens op ski's te zien!
Foto 's van ons high-fashion-retro-designer ingerichtte huis komen nog als ik alles daadwerkelijk ingericht heb. Nu is het namelijk nog niet mooi genoeg. (maw alles ligt door elkaar..)
Oh ja, van 7-14 december zijn wij in Nederland om de laatste resten van ons bestaan daar wettelijk uit te wissen, maar jullie willen we natuurlijk allemaal wel zien en spreken!
Iedereen mag ook bij ons thuis logeren als je op bezoek komt, je hoeft niet beslist in de caravan voor als sommigen zich daar zorgen over zouden maken zoals bijvoorbeeld Rob. En dat is dan gratis. Maar vanzelfsprekend is het op de Fjellstova veel mooier, maar dan betaal je dan een beetje voor.
Vi snakker!

5 opmerkingen:

  1. Nou nou.
    Nog even en Nederlands / Fries met jullie communiceren wordt moeilijk. Ik wil graag wat van jullie zien 7-14 Dec.Slapen jullie dan in de caravan in NL? Die laatste alinea is een beetje onduidelijk... of ik ben niet helder ofzowwww....

    Später

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van harte met het krijgen van het noorse sofinummer. Dat woord is in nederland inmiddels afgeschaft en heet nu ..burgerservicenummer ...afkorting bsn nr!.
    En nu dus jullie bsn nummer maar gauw vergeten?!.

    gr.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Marjan,
    We genieten van je enthousiaste verhalen.
    Veel succes met jullie verdere plannen.
    Hart,. Groeten,
    oud buren, Harm en Hermien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bin benijd nei jim retrodesign interieur :D.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tiid foar in nij stikje! Mei foto's graag. :D

    BeantwoordenVerwijderen